Niagara Falls - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Ymke Veen - WaarBenJij.nu Niagara Falls - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Ymke Veen - WaarBenJij.nu

Niagara Falls

Door: Ymke

Blijf op de hoogte en volg Ymke

23 Mei 2016 | Canada, Niagara Falls

Dit weekend hebben we een auto gehuurd om richting Niagara Falls te rijden, ongeveer op 1,5 uur afstand van Toronto. We nemen we toeristische route, door de wijngaarden en met een stop in het dorpje Niagara-on-the-Lake. Een kwartiertje van de daadwerkelijke watervallen af.

Morgen (maandag) is het Victoria Day. Men weet hier volgens mij niet precies wat er gevierd wordt, verder dan dat het iets met Queen Victoria te maken heeft, komt de gemiddelde voorbijganger hier niet. Ik heb het zelf maar even opgezocht en ik zag dat elke maandag die aan 25 mei vooraf gaat, in Canada omgedoopt wordt tot Victoria Day. Een dag ter ere van haar verjaardag. de Canadezen noemen dit weekend ook wel "May two-four weekend". De meesten hebben 3 of 4 dagen vrij en dan kunnen ze daarvan 2 dagen zuipen. (Victoria Day zelf wordt in de regel gebruikt om uit te rusten) Er zijn ook brave borsten die beweren dat de term two-four komt van de daadwerkelijke verjaardag van Victoria, 24 mei. Laten we het daar dan maar op houden. :-)

Velen van jullie waren jaloers op ons. Speciaal om het leed van deze mensen te verzachten, kan ik laten weten dat we ook al wel de nodige pech hebben gehad. De ergste pech begon gisteren toen we aankwamen in ons hotel in Niagara Falls. Als je er ooit komt, boek dan zeker niet het Days Inn Clifton Hill. Sjezus, wat een ellende. Grauwe, vieze bruine kamer met loszittend behang, smerig uitziende spreien, kapotte tegels, gescheurde muren, afbladderende verf, haren in het doucheputje, openstaande kieren tussen deur- en raamkozijn. De helft van het kozijn waren ze zelfs vergeten te schilderen.

Ik ben meteen gaan klagen toen ik de kamer op de begane grond had gezien. Volgens de receptie waren er niet veel "pet-friendly" kamers in Niagara Falls en konden wij eigenlijk van geluk spreken. Daar was ik het niet mee eens, want deze kamer was nauwelijks "pet-friendly", laat staan "human-friendly". Vooral het argument dat het voelde alsof of "op de straat sliep", door alle open kieren bij de deur en raamkozijn, deed haar besluiten ons wel een andere kamer aan te bieden. Op de 1e etage, dan zouden we waarschijnlijk minder last hebben van geluid. De andere kamer was ietsje beter dan de kamer die we in eerste instantie toebedeeld hadden gekregen, maar de feestende gasten in de kamer naast ons, gaven ons niet het gevoel dat de geluidsoverlast in de nieuwe kamer minder zou worden. Leon las later in de reviews bijna alleen maar klachten, iemand zei zelfs dat de accommodatie nog het meeste leek op een motel uit een horrorfilm.

We besloten om te vertrekken. Wel erg vervelend dat er door Leon al wel voor 2 nachten vooruit betaald was. Na wat onderhandelingen kregen we de kosten die betaald waren voor Lois en het parkeren terug, evenals kosten voor de 2e overnachting. De kosten van de 1e overnachting, kregen we helaas niet terug. We zijn daarna gauw de falls gaan bewonderen voor we weer omdraaiden richting Toronto.

Ontzettend mooi en echt zeer de moeite waard. Zo'n natuurgeweld zie je bijna nergens! In totaal zijn er 3 watervallen, de Amerikaanse watervallen, de Canadese (ook wel Horseshoe genoemd, omdat deze rond loopt) en de veel kleinere Bridal Veil waterval, die naast de Amerikaanse waterval ligt, maar wel echt een gescheiden waterval vormt. Vanaf de Canadese kant heb je zeker te weten het mooiste zicht op de watervallen. Aan de Amerikaanse kant kun je weer dichter bij de watervallen komen en kun je ook makkelijker afdalen en wandelen langs de Niagara River. Dat lukt aan de Canadese kant nauwelijks, omdat de rivier diep in een dal ligt met een steile afrond daarlangs. Er hangt ontzettend veel condens in de lucht, met name bij de Horseshoe fall lijkt het continu te miezeren.

Het is, zoals Leon het treffend omschrijft, "1 grote kermis" in de buurt van de watervallen. Een en al eettentjes, spookhuizen, een wassenbeeldenmuseum, fudgefabriek, reuzenrad, barretjes, en het toppunt vond ik een midgetgolfbaan met dinosaurus-thema, inclusief vuurspuwende vulkaan.... (Ja, serieus!)

Op het laatste stuk, richting Niagara-on-the-Lake, namen we de toeristische route die door de wijnstreek voert. Zeker tientallen wijngaarden, waarvan er een flink aantal de mogelijkheid biedt om hun wijnen tegen een zacht prijsje te proeven. Rode, witten en een rosé stonden op het menu, maar de Canadese specialiteit is ijswijn. Die mag je zeker niet overslaan. Ook na Niagara-on-the-Lake passeerden we nog verschillende wijngaarden. Als je geen bob tot je beschikking hebt, kun je een fiets huren of een georganiseerde wijnproeverij met busvervoer boeken.

Niagara-on-the-Lake is een plaatsje met mooie huisjes en we hebben daar Fort George bezocht. Lois mocht gelukkig ook naar binnen. Dit fort, gebouwd in Lucky-Luke-stijl, is een jaar of 14 in gebruik geweest ter verdediging tegen de Amerikanen. De Amerikanen hadden namelijk aan de andere kant van de Niagara River ook een fort gebouwd, wat men nogal bedreigend vond. Helaas lukte het de Amerikanen alsnog in de oorlog van 1812 om het fort te overmeesteren en is het in 1813 platgebrand. Nu dus wederom opgebouwd en elke dag vinden er demonstraties musket schieten (en bajonet) plaats. Best leuk om te zien, maar geen must, als je het mij vraagt.

Als je leuk vindt een dergelijk fort te bezoeken; In Toronto zelf is er ook eentje, Fort York. Een leuke bonus voor ons was dat er in beide forten grote groundhogfamilies (bosmarmotten) bleken te huizen.

Dit was het weer voorlopig, boys & girls, maar nog een laatste uitbrander voor de jaloerse mensen; De auto hadden we gisterenavond in Toronto te dicht bij een brandweerpaaltje geparkeerd. De schade bedroeg 100 Canadese dollar. (€ 80) :-(

• 23 Mei 2016 - 06:22

Kas:

You win some, you lose some ;-)
    Die hotelkamer deed me denken aan hotel Mauritanië in de Marokkaanse stad Fez, wat ook een horrorervaring was. Niet gedacht dat zulke hotels in de westerse wereld nog bestonden...

Xje!

• 23 Mei 2016 - 06:54

Anke:

Leuk geschreven, en lijkt me prachtig die Niagra Falls! En idd wat Kas zegt, wij zijn ook ooit bij zo'n smerig hotel uit gekomen...!

• 23 Mei 2016 - 09:03

Jose:

Hotelreviews zijn er ook om te lezen VOORdat je een hotel boekt en niet als frustrerende lectuur als je al in de hotelkamer zit! Les voor de volgende keer.... :-)

• 23 Mei 2016 - 09:14

Jeannette:

Ha Ymke,
    Inderdaad leuke verslagen. Jullie maken heel wat mee! Veel te zien en te ontdekken.
    Een avontuur om met Lois op stap te gaan!
    Hoop dat hij het allemaal onthoud!! haha

• 23 Mei 2016 - 09:53

Papa Kees:

Beetje zeikerdjes die Canadezen met hun brandweerpaaltje. Ik zou net als de Amerikanen in 1813 dat fort weer platbranden. XX

• 24 Mei 2016 - 09:25

Yvonne:

Ymmie!! leuke verslagen!
    Geniet ze nog en grs aan Lé en Lois ;)

• 24 Mei 2016 - 10:23

Dewi:

Hee Ymke,

Wat leuk dat je ons verslag doet van al je avonturen in Canada! Heel veel plezier nog en geniet van deze mooie tijd!
    groetjes aan Leon en Lois!